Recepten en ideeën voor lekkere, verantwoorde en gezonde soepen op basis van groentes.

De basis van een soep is een bouillon. Dit kan van een groentebouillontablet zijn, of kruidenbouillontablet of -poeder. Normaal gesproken wordt er vanuit gegaan dat 1 bouillontablet voor ½ liter vocht voldoende is. Doch de bouillon is dan rijkelijk zout, bevat veel zout oftewel Natrium en dit is niet goed voor onze gezondheid. Ga uit van 1 tablet voor ¾ liter water.

Per liter soep mag je uitgaan van een ui, fijngesnipperd, met eventueel een klein teentje knoflook in een eetlepel olijfolie aanfruiten. Daarna kun je naar hartewens toevoegen voor:

  • Tomatensoep: een pak gezeefde tomaten of een blik tomatenstukjes en/of verse tomaat.
  • Preisoep: 3 stengels kleingesneden prei (400-500gram)
  • Wortelsoep: 3-4 kleingesneden wortels
  • Pompoensoep: pompoen, en tevens een wortel en stukje wit van prei.
  • Doperwtensoep: 1 zakje diepvrieserwtjes
  • Spruitjessoep:  300 gram spruitjes
  • Venkelsoep: 1 dikke venkelknol fijn gesneden
  • Spinaziesoep: 1 pak diepvriesspinazie of 1 zak verse spinazie
  • Groentesoep: een stuk knolselderij, een stuk prei en wat je verder in huis hebt.
  • Variëren met allerlei groente kan ook, alles is mogelijk.

Na een kwartier zijn de meeste groente wel gaar, kook zo kort mogelijk. Je kunt de soep dan fijn maken met een staafmixer.

De soep kun je afmaken met: een scheutje light crème-frache, een beetje philadelfia-light, of voor een meer oosterse soep met een scheutje kokosmelk.

Vers gemalen peper, zelfgemaakte volkoren-croutons in  olijfolie, wat fijn gesneden peterselie, bieslook of andere kruiden.

Vermijd het kopen van kant en klare zakjes/ blikjes/ zakken soep. Hier zijn veel stoffen aan toegevoegd, waar we niet op zitten te wachten. o.a. veel zout, kleur-geur en smaakstoffen.

Het voordeel van zelfgemaakte soep is dat je hem lekker op jouw smaak kunt afstemmen, je minder zout binnen krijgt en een hele grote dosis groente, waarin veel Kalium zit. Deze stof is de tegenhanger van Natrium (keukenzout) en heeft een positieve invloed op je bloeddruk.

Verder zitten er veel vitamines en mineralen in, stoffen die we dagelijks in grote hoeveelheden nodig hebben.