Acht tips om het koken gemakkelijker, sneller en gezonder te maken

  1. Ga terug naar de basis en kook door de week eenvoudige, makkelijke recepten zonder opsmuk. Leg de lat voor jezelf niet te hoog: creatief kokkerellen kan je nog altijd in het weekend. Gewone gezonde kost is goed genoeg. Vermijd alle omslachtige toestanden (sauzen, ovenschotels,…).
  2. Stel in het weekend een weekmenu op en doe alvast wat boodschappen als voorbereiding. Zo bespaar je jezelf heel wat improvisatie en stress.
  3. Hou altijd een voorraadje in huis van ingrediënten waarmee je snel en makkelijk een gezonde maaltijd in elkaar kan steken. Een paar voorbeelden: gepelde of gezeefde tomaten, rijst en pasta, diepvrieserwten, diepvries spinazie, diverse soepgroenten in de diepvries, rundergehakt, geraspte kaas…….
  4. Verzamel enkele recepten van schotels waarmee je makkelijk kleine hoeveelheden groenten samen kan verwerken: gezond, slank en budgetvriendelijk. Hier kun je bijvoorbeeld mee wokken.
  5. Stoom je groenten zo vaak mogelijk: het gaat snel, je hebt er niets meer voor nodig dan een kookpot en stoommandje en de groente blijft lekker en gezond.
  6. Val terug op diepvriesgroenten, zeker in het koude seizoen. De voedingswaarde is uitstekend, ze zijn vers geoogst en ingevroren en je hoeft ze niet meer schoon te maken. Bovendien zijn ze goedkoper dan niet seizoensgroenten.
  7. Stap af van het alles-of-niets-denken. Soep met brood of een boerenomelet met salade zijn nog altijd stukken gezonder dan een opwarmmaaltijd en kosten weinig tijd en werk. Het hoeft echt niet altijd 100% thuisgemaakt te zijn.
  8. Kook voor twee keer, zeker als je een gerecht klaarmaakt dat wat tijd kost, zoals stoofvlees of ratatouille. Vries de helft in, zo heb je alvast iets achter de hand voor een moeilijke dag.