Therapeutische leefstijlaanpassingen voor mentale gezondheid, Walter Faché

Psychische klachten, zoals depressie en angst, kunnen evengoed als alle andere ziektebeelden met voeding en leefstijl worden aangepakt. Therapeutische leefstijlaanpassingen zijn goedkoop, zonder schadelijke bijwerkingen en hebben een langdurig effect.

  • Beweging geeft je een beter gevoel door de aanmaak van endorfines, vermindert angst en depressie, zorgt ervoor dat kinderen beter presteren op school, verbetert het geheugen en de hersenfunctie bij volwassenen, voorkomt geheugenverlies bij ouderen, vermindert de symptomen van schizofrenie en stemmingsstoornissen en stimuleert de aanmaak van nieuwe hersencellen.
  • Bioactieve stoffen uit groenten en fruit, noten, zaden, kiemen, pitten en peulvruchten beschermen de hersenen tegen schade.
  • Omega-3 vetzuren uit vette vis, zwarte bessenzaad, postelein, walnoten, … zijn essentieel voor een goede hersenfunctie en stemming.
  • Regelmatig in de natuur vertoeven verbetert het algemeen gevoel van welbehagen en stimuleert de hersenfuncties • Zonlicht stimuleert de aanmaak van vitamine D, serotonine en melatonine, drie belangrijke stoffen voor de mentale gezondheid.
  • Goede sociale, familiale en amoureuze relaties verhogen de immuniteit en verminderen het risico op psychische aandoeningen • Een huisdier hebben maakt mensen gelukkiger, minder vaak ziek en doet hen langer leven.
  • Meditatie, yoga, tai chi, relaxatie, spiritualiteit, … zorgen voor emotionele stabiliteit, verminderen stress en burn-out, verhogen de weerstand en verbeteren de hersenfunctie.
  • Andere mensen belangeloos helpen geeft je een goed gevoel door de zogenaamde ‘helpersroes’, de evenknie van de beter bekende lopersroes.
  • Gewoon plezier maken en leuke dingen doen maakt je zorgelozer en socialer en vermindert slapeloosheid en paniekstoornissen.