Wat kun je doen om je stofwisseling te versnellen?

Er zijn meerdere mogelijkheden om je stofwisseling te verhogen. Daarom hierbij een aantal tips:

  1. Doe aan beweging. Hoe meer je beweegt, hoe meer spiermassa je opbouwt. Spieren verbruiken energie en hoe meer spieren je hebt, hoe meer energie je verbruikt. Je verhoogt hiermee je stofwisseling.
  2. Regelmatige activiteit. Regelmatig bewegen helpt om je metabolisme te verhogen tijdens de activiteit en nog uren daarna.
  3. Sla geen maaltijden over. Het lichaam past zich aan het gebrek aan calorieën aan alsof er hongersnood heerst. De verbrandingssnelheid kan zelfs 10 tot 15% verminderen en het lichaam zal vetweefsel vast blijven houden en zelfs spiermassa gaan verbranden.
  4. Voldoende slaap. Te weinig slaap tast de manier waarop we koolhydraten verbranden aan, wat kan leiden tot glucose intolerantie en waarschijnlijk meer honger en een vertraagd metabolisme. Moeheid kan er ook toe leiden dat je meer gaat eten, omdat je lichaam de signalen niet goed onderscheidt van moeheid en honger.
  5. Minder alcohol. Alcohol onderdrukt het vermogen van je lichaam om vet te verbranden.
  6. Eet gevarieerd. Gevarieerde voeding zorgt er ook voor de je metabolisme omhoog gaat.

Zoals je ziet zijn er niet echt wondermiddeltjes om je metabolisme te verhogen. Ze zijn een onderdeel van je gezonde voedings- en bewegingspatroon. De algemene richtlijnen werken prima! Eet een gebalanceerd dieet dat je caloriebehoefte niet overschrijdt, sport regelmatig, pas op met alcohol en slaap goed. Hiermee verbeter je niet alleen je stofwisseling, maar het helpt ook tegen je overgewicht